KalmarLänstrafik Logo FAQ – Vanliga frågor om KalmarLänstrafik

Om du gillar vår tjänst och vill hjälpa oss att växa, dela gärna vår sida med dina vänner!

🤖
Ställ en fråga om allt som rör KalmarLänstrafik – Vår AI-assistent hjälper dig!

Vad är Kalmar länstrafik?

Kalmar länstrafik är ansvarig för kollektivtrafiken i Kalmar län, inklusive buss- och annan kollektivtrafik för att underlätta för resenärer i regionen.

Hur köper jag biljetter hos Kalmar länstrafik?

Biljetter kan köpas via deras mobilapp, på stationer eller online via deras webbplats. Läs mer på [Köp biljetter](https://kalmarlanstrafik.se/biljetter/).

Finns det ett resekort eller periodkort?

Ja, Kalmar länstrafik erbjuder periodkort som kan köpas för att få förmånliga priser på resor under en viss period. Mer information finns på [Periodkort](https://kalmarlanstrafik.se/biljetter/periodkort/).

Hur söker jag tidtabeller för bussarna?

Tidtabeller finns på deras [Tidtabellssida](https://kalmarlanstrafik.se/tidtabeller/) där du kan söka efter specifika busslinjer och tider.

Hur fungerar färdtjänst hos Kalmar länstrafik?

Färdtjänst är tillgänglig för personer med särskilda behov. Ansökan görs via kommunen eller regionen, och mer information finns på [Färdtjänst](https://kalmarlanstrafik.se/fardtjanst/).

Vilka betalningsalternativ finns för biljetter?

Du kan betala med kort, via mobilapp eller via taltjänster beroende på vilken biljettyp du väljer. Se mer på [Betalning](https://kalmarlanstrafik.se/biljetter/betalning/).

Kan jag använda samma biljett för flera personer?

Nej, biljetter är personliga och får inte delas. Det finns dock grupprabatter för flera personer som reser tillsammans.

Är kollektivtrafiken tillgänglig för personer med funktionsnedsättning?

Ja, Kalmar länstrafik arbetar för att göra kollektivtrafiken tillgänglig för alla, inklusive personer med funktionshinder. Det finns särskilda fordon och tjänster för detta.

Hur ändrar jag eller avbokar min resa?

För att ändra eller avboka resor, vänligen kontakta kundtjänst via deras [Kontakt](https://kalmarlanstrafik.se/kontakt/) sida.

Hur påverkar pandemin kollektivtrafiken?

Under pandemin har det införts särskilda rutiner för att minska smittspridning och vissa tider kan vara anpassade. Läs mer på deras [COVID-19 information](https://kalmarlanstrafik.se/nyheter/nyheter/2023/02/22/uppdaterad-info-om-corona/).

Hur rapporterar jag ett förlorat eller stulet betalkort eller biljett?

Kontakta kundtjänst så snart som möjligt via [Kontakt](https://kalmarlanstrafik.se/kontakt/).

Finns det möjlighet till gruppbiljetter?

Ja, för grupper finns särskilda erbjudanden. Läs mer på [Gruppbiljetter](https://kalmarlanstrafik.se/biljetter/gruppbiljetter/).

Hur ofta går bussarna?

Bussarnas avgångsintervall varierar beroende på linje och tid på dygnet. Kolla tidtabeller för respektive linje på [Tidtabellssidan](https://kalmarlanstrafik.se/tidtabeller/).

Hur kan jag rapportera fel på en buss eller i trafiken?

Rapportera fel eller skador via deras [Felrapporteringssida](https://kalmarlanstrafik.se/kontakt/).

Finns det någon app för att köpa biljetter eller ha digitala biljetter?

Ja, Kalmar länstrafik har en mobilapp som du kan ladda ner för att köpa biljetter och se tidtabeller. Mer info finns på [Appen Kalmar länstrafik](https://kalmarlanstrafik.se/mobilapp/).

Vad gör jag om jag missar min buss?

Det är svårt att ta igen en missad buss, men du kan planera din resa via tidtabeller och eventuellt ta en annan linje. Kontakta kundtjänst för mer hjälp.

Hur fungerar restidsgaranti eller ersättningsbiljetter?

Det finns inga specifika restidsgarantier, men kompensation kan erbjudas i fall av större fördröjningar. Kontakta kundtjänst för mer info.

Är det tillåtet att ta med cykel på bussarna?

Ja, de flesta bussar tillåter cyklar, men det kan finnas begränsningar vid rusningstid. Läs mer om [cykelregler](https://kalmarlanstrafik.se/cykel/).

Vad gör jag om min biljett är ogiltig eller inte fungerar?

Kontakta kundtjänst så hjälper de dig att lösa problemet. Se [Kontakt](https://kalmarlanstrafik.se/kontakt/) för mer information.

Hur fungerar sökfunktionerna på webbplatsen?

Sidan har en sökfunktion för att lätt hitta tidtabeller, biljetter och annan information. Använd sökrutan högst upp på sidan.

Finns det information om eventuella avvikelser eller inställda avgångar?

Ja, aktuella avvikelser och inställda avgångar finns under [Nyheter och uppdateringar](https://kalmarlanstrafik.se/nyheter/).

Hur kontakta jag kundservice?

Du kan kontakta kundservice via deras [Kontakt](https://kalmarlanstrafik.se/kontakt/) sida eller telefonföretaget anges där.